Terugleveren als particulier of bedrijf?

Heeft u hulp nodig: stel dan hier uw vraag !
Plaats reactie
PietervanDeursen
Site Admin
Berichten: 15
Lid geworden op: 30-12-2013 17:27

Terugleveren als particulier of bedrijf?

Bericht door PietervanDeursen » 13-02-2014 10:28

Stel dat mijn panelen zoveel elektriciteit opwekken dat ik meer stroom genereer dan dat ik nodig heb, kan ik deze dan terug leveren aan het net en moet ik daar dan een bedrijf voor zijn?

Nee, dat is niet nodig. Daarnaast wordt de teruglevering afgetrokken van het verbruik als u minder dan 5000 kWh per jaar teruglevert. Dit heet salderen. Het energiebedrijf brengt het gesaldeerde verbruik bij u in rekening. Alleen over dit gesaldeerde verbruik wordt het leveringstarief en belastingen in rekening gebracht. Bij een analoge meter gaat dit overigens vanzelf omdat de meter terugdraait wanneer u aan het net levert.

Als u meer dan 5000 kWh per jaar levert moet het energiebedrijf u een redelijke vergoeding betalen: de eerste 5000 kWh worden gesaldeerd en het overschot wordt vergoed. De vergoeding boven de 5000 kWh is gekoppeld aan de marktprijs voor elektriciteit, die ligt nu in de ordegrootte van 4 à 5 cent.

Een voorbeeld ter illustratie:

Stel, u wekt 10.001 kWh elektriciteit op en u verbruikt zelf 10.000 kWh. Daarbij wordt aangenomen dat uw elektriciteitsverbruik overdag 5.000 kWh is en ’s nachts ook 5.000 kWh.

De 10.001 kWh is overdag opgewekt, daarvan verbruikt u zelf 5.000 kWh en levert u 5.001 kWh aan het centrale net. De elektriciteit die u ’s nachts verbruikt wordt geleverd door uw energieleverancier.

Op de afrekening van het energiebedrijf staat een afname van 5.000 kWh. Daarvan wordt de door u opgewekte elektriciteit van afgetrokken, met een maximum van 5.000 kWh. Dit heet ‘salderen’. Onder de streep blijft 1 kWh over. Hiervoor ontvangt u de marktprijs van ca. 5 cent.
----------------------------
Forum administrator
Pieter van Deursen
Waalre Energie Lokaal
17 panelen 250wp - Omnik Omvormer
Plaats reactie